Saboteurs en supporters van je verbranding – de ene calorie is de andere niet-4

Suiker kent vele vermommingen
maar suiker blijft suiker

DEEL 4 – suiker: de sluipschutter met vele schuilnamen

Tijdens een kennismaking vroeg een cliënte of ik honing in haar thee wilde doen “want dat is immers beter”. Ik vroeg “beter waarvoor?” Ze dacht beter voor de lijn want “honing is immers geen suiker”. En hier hebben we sluipschutter nummer 1 want honing IS gewoon suiker. Honing bevat weliswaar ook een ienieminie hoeveelheid sporenelementen, mineralen, vitaminen en eiwit. Maar die hoeveelheid is te weinig om een bijdrage te leveren aan wat je totaal aan deze voedingsstoffen binnenkrijgt. Honing wordt gemaakt door bijen daardoor denken sommige mensen dat het beter is dan suiker, het is tenslotte natuurlijk. Maar suiker komt ook uit de natuur, het komt bijvoorbeeld van suikerbieten en suikerriet.

Honing: een suikerzoete schuilnaam

Super-energy-power-supplement

Enige tijd geleden probeerde iemand mij een supplement aan te smeren waar ik meer energie van zou krijgen; het was écht een fantástisch middel. Wel een beetje duur maar meteen resultaat! Omgerekend bleek dat product 88,5% suiker te bevatten in de vorm van maltodextrose, precies 4 gram. Een suikerklontje weegt ook 4 gram. Een kilo suikerklontjes, dus 250 stuks kost me één euro. Dit super-duper-power-energy-supplement kostte 50 euro voor een doosje met 14 zakjes. En snelle energie; ja dat klopt dan weer wel. Suiker levert snelle energie, maar geen “duurzame” energie waar je lichaam echt iets aan heeft.

Hoe voorkom je nu dat ze zo misleid wordt? Hoe herken je de sluipschutter? Moet je nu alle 150 schuilnamen uit je hoofd leren en alle etiketten met een vergrootglas bestuderen? Verderop ga ik de meest voorkomende namen noemen maar ik begin met de korte en handige versie, voor je het weet heeft de sluipschutter namelijk al toegeslagen!

Herken de sluipschutter

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat alles dat op –ose of –siroop/stroop eindigt een vorm van suiker is. Kom je er meerdere tegen op het etiket? Ingrediënten moeten op volgorde van hun aandeel vermeld worden; staat suiker of iets met -ose etc vooraan, dan kan je ervan uitgaan dat het om een suikerrijk product gaat. Laat je ook NIET misleiden door teksten als “suikerarm” of “minder suiker”. Minder kan altijd nog teveel zijn. “Van nature aanwezige suikers” sure… maar dat zit in honing ook en we hadden al gezien dat dat 99,99 % suiker is.

Check de koolhydraten

Wil je écht even snel een product scannen, kijk dan naar de voedingswaarde. Suiker is een koolhydraat dat altijd apart vermeld wordt op het etiket. Koolhydraten zijn prima, mits het langzame koolhydraten uit volkoren producten, peulvruchten of groente zijn. Maar koolhydraten die voor het grootste deel uit suiker gevormd worden, daar worden we minder blij van.

Word geen schietschijf!

Word geen schietschijf voor de sluipschutter!

Suikers/koolhydraten leveren het lichaam snelle energie. Echter levert suiker totaal geen andere voedingsstoffen, sterker nog; om suiker te verteren gebruikt je lichaam vitamines en mineralen. De lever zet suikers om in glucose en geeft dit af aan het bloed (stijging bloedglucosespiegel) waardoor het hormoon insuline direct in actie komt. Insuline zorgt dat glucose weer snel uit het bloed gaat (daling bloedglucosespiegel) en brengt het naar de rest van het lichaam als energie. De glucose die je NIET nodig hebt, wordt omgezet in vet. Dit is tevens de oorzaak van insuline resistentie. En ken je Ghrelientje en Leptinus nog? Ik heb hierover geschreven in mijn blog: het verschil dat één calorie kan maken. Insuline blokkeert het werk van Leptinus, je blijft dus trek houden en Ghrelientje komt constant in actie zonder dat het nodig is. Door het snelle pieken en dalen van je glucosespiegel, krijg je veel sneller weer trek…. Meestal in snelle suikers. Je bent een schietschijf geworden! En Ghrelientje en Leptinus zijn al ernstig verwond door de sluipschutter.

Troosteten

Waarom zijn we zo gek op suiker?

Onze moedermelk smaakt van nature zoet, waarschijnlijk is daar al het psychologische troostende effect van suiker ontstaan. Suiker triggert je beloningssysteem, er komt dopamine vrij. Dit kan zelfs een verslavend effect geven. Echter is dit geen fysieke verslaving zoals die ontstaat bij alcohol en drugs. Maar een verstoorde bloedglucosespiegel kan wel zorgen voor fysieke effecten als trillen en een slap gevoel. Dit kan je oplossen door tijdig langzame koolhydraten te nuttigen, koolhydraten uit gezonde voeding als groenten, fruit, volkoren producten, hoogwaardige zuivel. Gezonde gebalanceerde voeding geeft op langere termijn namelijk dezelfde beloning en “duurzame” energie. Maar eet ook eitwitrijk en zorg voor voldoende vezels, deze zorgen voor verzadiging en helpen je om je hormoonhuishouding weer in balans te krijgen.

Ga voor PuurGezond; eerlijk en puur eten

Wapen je tegen de sniper

Ga voor PuurGezond; eerlijk onbewerkt voedsel met balans in koolhydraten, eiwitten en vetten. Gebruik zo weinig mogelijk kant en klaar producten en vermijd frisdrank. Wil je hier meer over weten of wil je een analyse van je huidige voedingspatroon met tips en trucs om je suikergebruik geleidelijk te reduceren? Samen verslaan we de sluipschutter!

De “sniper” met cola en chips

De sluipschutter ontmaskerd: 50 aliassen:

Agavesiroop

Ahornsiroop

Appelsapconcentraat

Appelstroop

B

Basterdsuiker

Beetwortelsap

Bietenstroop

Bietsuiker

Bruine basterdsuiker

Bruine kandijsuiker

Bruine rietsuiker

Bruine suiker

C

Caramel

Castor melis

D

Dadelstroop

Demerara

Druivensapconcentraat

Druivensuiker

Dextrose

E

Esdoornsiroop

F

Fructose

Fructose-invertsuikerstroop

Fruitconcentraat

Fruitextract

Fruitsapconcentraat

Fruitsuiker

G

Galactose

Gebrande suiker

Gebrande suikerstroop

Geconcentreerd appelsap

Geconcentreerd perensap

Geconcentreerd vruchtensap

Gekarameliseerde suiker

Gekarameliseerde suikerstroop

Geleisuiker

Glucose

Glucosefructosestroop

Glucosesiroop

Glucosestroop

Gula djawa

H

HFCS: high fructose corn syrup

Honing

I

Invertsuiker

Invertsiroop

Invertsuikerstroop

Isoglucose

J

Javaanse palmsuiker

Johannesbroodsiroop

Johannesbroodpitsiroop

K

Kandij

Kandijstroop

Kandijsuiker

Kaneelsuiker

Karamelsuikerstroop

Kokosbloemsuiker

Kokosbloesemsuiker

Kristalsuiker

L

Lactose

M

Maïsstroop

Maltose

Melasse

Melksuiker

Molasse

Moutstroop

Moutsuiker

Muscovado

N

Nectar

O

Oersuiker

Oerzoet

P

Palmsuiker

Poedersuiker

Parelsuiker

Perensapconcentraat

Q

R

Rapadura

Rietsuiker

Rietsuikerstroop

Rijststroop

Rijstsuiker

Ruwe rietsuiker

S

Sacharose

Siroop

Stroop

Sucanat (Sugar Cane Natural)

Sucrose

Suiker

Suikerstroop

T

Tarweglucosestroop

Tarwestroop

Trehalose

Turbinado

U

V

Vanillesuiker

Vruchtensuiker

Vruchtensap op basis van concentraten

Vruchtensap uit concentraat

Vruchtensapconcentraat

Bronnen: