Saboteurs en supporters van je verbranding – de ene calorie is de andere niet

Deel 3 – Het verschil dat ÉÉN calorie kan maken!

Zoals al eerder genoemd in de inleidingen van deze serie artikelen over supporters en saboteurs van je metabolisme; de ene calorie is de andere niet. Vandaag wil ik het hebben over het verschil dat 1 enkele calorie kan maken! Dit is het verschil van die ene calorie uit light frisdrank. Ik wil alvast wel vermelden dat de meningen en studies over light frisdrank enorm uiteen lopen. Het Voedingscentrum redeneert nog op de “ouderwetse” manier, een calorie is een calorie en in het kader van afvallen kan je beter light frisdrank drinken dan gewone frisdrank. Ik, en velen met mij, ben het hier niet helemaal mee eens.

De ingrediënten van cola light: Koolzuurhoudend water, kleurstof caramel, caffeïne, fosfor‐ en citroenzuur, aspartaam*, acesulfaam‐K, smaakstoffen (inclusief caffeine),  natriumbenzoaat (conserveringsmiddel). * bevat phenylaline. Energie per glas 0,6 kcal.

Zoet vraagt om zoet

Zoet vraagt om zoet. Als je het zo moeilijk vindt om af te wennen van zoete smaak, zal je lichaam hier ook steeds om blijven vragen. In het dagelijks leven krijg je al enorm veel suiker en zoetstof binnen als je veel bewerkt voedsel eet. Suiker is strikt technisch gezien niet verslavend maar we weten allemaal hoe het werkt. Suiker is lekker en levert nu eenmaal snel een shotje “energie” met alle gevolgen van dien. Je wil meer meer meer.

Bij veel mensen is de insulinehuishouding verstoord. Dit betekent dat je lichaam op de verkeerde momenten de verkeerde hoeveelheden insuline afgeeft. Als er insuline in je bloed circuleert, vinden er geen vetverbrandingsprocessen plaats, integendeel. Uit studies is gebleken dat ook light-frisdrank je insulinespiegel verhoogt omdat je lichaam denkt dat het suiker is. Dit kan zelfs op den duur leiden tot het metabool syndroom en overgewicht.

Ghrelientje en Leptinus

Zoetstof is de vijand van de hormonen ghreline en leptine. Ghreline is het honger hormoon. Als je lichaam normaal in balans is, dan geeft dit hormoon een seintje op het moment dat je energie voorraad aangevuld moet worden. Ghrelientje raakt overstuur van zoetstoffen en begint onnodig te stressen, in diverse studies is aangetoond dat mensen juist EXTRA trek krijgen van light-frisdrank. Haar verloofde Leptinus, die normaalgesproken de signalen Vol/Verzadigd/Stop met eten doorgeeft aan het controlecentrum in de hersenen, raakt ook helemaal van het padje van zoetstoffen. Huh… ik denk dat er energie komt, er circuleert insuline, maar toch kan ik niks met deze energie? Ik zet de sluizen open…. Kom maar door met de echte snelle suikers…. Koek, chips en chocola graag!

Zoetstoffen gedragen zich als fake-hormonen

De meeste chemische zoetstoffen lijken op onze eigen oestrogenen. Je lichaam wil deze graag zo snel mogelijk afbreken, dit kan alleen als jouw darmflora en lever optimaal functioneren. Echter bij een teveel, of niet goed werkende organen door weinig weerstand, teveel onbewerkt voedsel, stress, etc… zal het lichaam deze stoffen sneller opslaan in de bunkers van je vetcellen.

Leven van de wind?

Frisdrank bevat koolzuur, dit beïnvloedt je darmwerking, je wordt er opgeblazen en winderig van. Zoetstof wordt niet opgenomen in je dunne darm en versterkt het gasvormende effect nog eens extra in je dikke darm. Dit heeft geen gunstige invloed op je spijsvertering.

Schade aan je gebit

Ook wil ik nog even wijzen op het feit dat alle frisdranken, met name cola maar ook cola light schadelijk voor je gebit zijn. Dit komt met name door de zuren.

Lekker dan!

Denk je goed bezig te zijn met light frisdrank en nu heb je dit gelezen… Light frisdrank is een saboteur eerste klas. Lekker dan. Toch adviseer ik fanatieke frisdrank-junkies om eerst over te stappen op light frisdrank. Zeker als je wil afvallen dan vind ik TIJDELIJK de overstap naar light frisdrank een redelijk alternatief. Cold Turkey afkicken is lastig, als je gewend was om veel frisdrank te drinken dan is je lichaam gewend aan enorme hoeveelheden suiker. Een manier om hier langzaam van af te wennen, is om een deel van je inname te vervangen door light frisdrank, het andere deel door water. Meest ideaal zou zijn om alleen maar water te drinken. Water zuivert en helpt je lichaam om afvalstoffen af te voeren. Een strategie om je frisdrank inname af te bouwen en uiteindelijk te vervangen door water: stel het moment dat je frisdrank pakt zo lang mogelijk uit. Drink in de avond nog een paar extra koppen (kruiden)thee, daarna water en uiteindelijk hooguit 1 glas (light-) frisdrank. Of beperk het tot uitsluitend het weekend. Wat smaakt dat zoet he?! Op een gegeven moment vind je het waarschijnlijk niet eens meer lekker!

Balans

Wil je ook weer vrienden worden met Ghrelientje en Leptinus, wil je je hormoonspiegel in balans houden en een paar kilo afvallen? Wil je weer lekker in je vel zitten? Wil je maatwerk begeleiding naar een gezond eet- en leefpatroon dat ook op lange termijn vol te houden is? Ik schrijf je geen verplichte menu’s of uitsluitend wortels en water voor. Geen intensief sportprogramma of verplicht koud douchen/zwemmen 😉. Maar we gaan samen op zoek naar een leefstijl die bij jou past en maken stapsgewijs aanpassingen. Neem eens contact met me op om te zien wat ik voor jou kan betekenen.