Maar HOE dan?!

“ik heb echt niet het idee dat ik op dieet ben maar ben in 4 maanden tijd wel mooi 8 kilo afgevallen”

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je al meerdere lijnpogingen hebt gedaan, je niet meer echt gelooft in een methode die wél werkt. We hebben immers allemaal internet en alles al gelezen over hoe het wel of niet moet. We kennen Sonja Bakker, koolhydraatarm en kunnen zelf ook op de site van het Voedingscentrum kijken. Waarom zou je dan voor mij moeten kiezen? Iemand die schrijft over afvallen zonder dieet, gezellige stukjes over balans en keuzes, structureel veranderen van het leef- en eetpatroon, goed voor jezelf zorgen. Mooie woorden, maar hoe werkt dat nu écht?

Het allergrootste verschil dat ik maak, is dat ik ervan overtuigd ben dat geen mens gelijk is. Ik geloof niet in standaard diëten met voorgeschreven weekmenu’s. Ieder mens heeft andere gewoontes en behoeftes. Het gaat om maatwerk met kleine aanpassingen zodat je structureel je leef- en eetgewoontes aanpast. Ik zal dat uitleggen aan de hand van praktijkvoorbeeld. Allereerst ga ik aan de slag met je Eetdagboek en je persoonlijke verhaal, ik ga op zoek naar disbalans. Die disbalans kan ontstaan in calorieën versus verbranding, in de verschillende voedingsstoffen maar ook in weekend versus door de week. Opvallend is dat veel mensen juist te weinig eten ipv teveel. Ook daardoor ontstaat disbalans, je lichaam is dan geneigd tot hamsteren en je verbranding raakt verstoord. Ook kan er sprake zijn van disbalans in je hormoonhuishouding als gevolg van overgang / stress / slecht slapen / etc.

Een (mannelijke) cliënt kwam op consult, nav zijn eetdagboek en het gesprek ontdekten we al snel dat hij door de week overdag veel te weinig eet, ’s avonds dan last krijgt van snaaidrang en ook in het weekend zich laat gaan met de nodige biertjes, borrelplankjes en chips. Ook ontbraken zuivel en fruit op het menu. Geen wonder dat het lichaam dan om eten blijft vragen. Je moet ervoor zorgen dat je je lichaam voedt in plaats van vult. ik gaf hem oa de volgende adviezen:

Geadviseerde behoefte voor een man met lichamelijk beroep
  • Zorg voor een volwaardig ontbijt. Niet één boterhammetje met zoetigheid en koffie met veel melk of chocomel. Maar neem minimaal 2 volkoren boterhammen, 1 met kaas en 1 met mager vlees. Wil je persé zoet, neem dan fruitspread. Drink er een beker zuivel bij.
  • Neem voldoende brood mee naar je werk, vervang je snelle jelle/evergreen door een volkoren boterham of een banaan.
  • Houd geen 3 dagen weekend maar beperk het tot 2. Probeer het moment dat je een biertje pakt zo lang mogelijk uit te stellen. Drink eerst (zero) frisdrank of water.
  • Als je in de avond trek hebt, neem dan een volkoren cracker met mager beleg, bewaar een portie zuivel, of neem een handje ongezouten noten.
  • Plan 5-6 eetmomenten per dag in, zo voorkom je snaaidrang
  • Ook heb ik hem een lijst gegeven met keuzes, ruil bv je broodje shoarma in voor een volkoren pita met kipshoarma. En je hoeft echt niet alleen wortels en komkommer op je borrelplank te leggen. Een blokje 30+ kaas, rookvlees met ei, volkoren toastje met filet american of humus zijn prima alternatieven. Beperk je tot 2-3 calorierijke hapjes en geniet daar dubbel van.
  • Ga extra bewegen en zoek iets wat bij je past.

Inmiddels is hij 8 kilo afgevallen en heeft zich deze aanpassingen volledig eigen gemaakt. Hierbij nog wat voorbeelden van adviezen die ik het afgelopen jaar aan diverse cliënten heb gegeven:

  • Cliënte die pas om 2 uur voor het eerst at: Ga op zoek naar een ontbijt dat bij je past, probeer smoothies, zuivel met muesli, brood, fruit, neem een banaantje op de fiets naar je werk ……. Uiteindelijk zijn het volkoren crackers met kaas en een beker optimel geworden. Prima ontbijtje!
  • De snackgrage familie: De snackzaterdag was zo heilig dat ik al wel wist dat het geen zin had om die te “verbieden”. Ga dan voor de airfryer en kijk dan even goed wat je kiest
100 gramFrituurAirfryer
Patat311146
Aardappelkroket241169
Aardappelschijfjes229134
   
Frikandel252235
Kroket273182
Bamischijf275165
  • De anti-sporter: ga dansen met je kids, spelen met je hond, probeer toch voor kleine stukjes de fiets te pakken, in de tuin werken, je oprit aanvegen, eens even flink huishouden, de auto wassen, koop een Wii! Dan heb je fun én beweging met het hele gezin
  • De snoeper: Zorg voor afleiding! Wil je snoepen? Ga eerst je tanden poetsen. Zet je lekkers op een lastig bereikbare plek.

Dit zijn wat voorbeelden om aan te geven dat geen mens hetzelfde is en verschillende behoeftes heeft. Ook weet ik dat het niet werkt om een gezin dat elke zaterdag friet eet, dit ineens te verbieden. Of iemand die echt een hekel heeft aan sporten naar de sportschool te sturen. Ik vind het juist een uitdaging om te ontdekken waar jouw behoeftes liggen en hoe ik je het beste kan helpen.

Wil je ook zo’n persoonlijk advies? Neem dan contact met me op, momenteel heb ik een leuke actie!