Zet je vet aan het werk en boost je vetverbranding!

Wachten tot je een ons weegt?

Als afvallen niet lukt

Je doet zo je best, je eet theoretisch gemiddeld minder dan je verbrandt, je zet keurig je 10.000 stappen per dag en nog val je niet af. Waarschijnlijk heb je al meerdere diëten gevolgd en ben je zo langzamerhand ten einde raad. Je hebt het gevoel dat je lichaam je in de steek laat. Je kan diëten tot je een ons weegt, maar vooral dát gaat niet op, er gaat niet eens een ons af! Wat is er dan aan de hand? Wellicht heb je een metabole stoornis, dat wil zeggen dat je stofwisseling en je vetverbranding verstoord is.

mogelijke oorzaken van metabole stoornis:

  • lange tijd te hoge calorie-inname (ontwikkeling wit vet)
  • al te vaak te streng op dieet geweest (verstoorde hormoonhuishouding, boze hamster in je brein)
  • te weinig beweging
  • eenzijdig en bewerkt voedsel/teveel snelle koolhydraten
  • te weinig vezels

Enerzijds ontwikkel je dan teveel “wit vet”. Uit recent onderzoek weten we dat vet meer is dan isolatiemateriaal. Vetcellen communiceren constant met de rest van het lichaam over de staat van de energievoorraad. Hebben we teveel wit vetweefsel, dan worden er continu “verkeerde” signalen afgegeven, de regulatie door leptine (verzadigingshormoon) raakt verstoord. Ook kan er insulineresistentie ontstaan. Dit veroorzaakt continu trek in suikers met een vicieuze cirkel als gevolg.

Anderzijds heb ik al vaker genoemd dat WAT je eet cruciaal is. Een intake van 1000 kcal uit snelle koolhydraten doet iets heel anders in je lichaam dan 1000 kcal uit groente, andere onbewerkte voeding en veel vezels. Je bloedsuikerspiegel en daarmee insuline afgifte maar ook de hormonen ghreline en leptine (honger en verzadiging) reageren hier heel anders op. Bovendien wordt energie uit deze snelle koolhydraten sneller omgezet in (vet)reserves.

Andere gevolgen metabole stoornis

– altijd honger

– ontregeld bioritme, ‘s nachts trek in eten

– gevoeliger voor ontstekingen

– verminderd immuunsysteem

– kouwelijk

– vermoeid/spierzwakte

Geheim wapen voor vetverbranding: bruin vet

Vetverbranding vindt plaats in de lever, nádat je lichaam de snelle energievoorraden glycogeen heeft omgezet. MAAR ons lichaam heeft ook een geheim wapen voor vetverbranding, en dat is BRUIN vet. Dit zijn vetverbrandingsfabriekjes op zich. Bruine vetcellen verbruiken heel veel vetzuren en glucose, dus hoe meer je hiervan hebt, hoe beter!

Koud water zwemmen stimuleert het bruine vet

Bruin vet

– zorgt voor temperatuur regulatie

– vetverbrandingsmechanisme

– beschermt tegen insulineresistentie

– verbetert het immuunsysteem

– Beschermt tegen overgewicht

Hoe meer bruin vet, hoe makkelijker je gewicht verliest en hoe meer weerstand je opbouwt!

Witte vetcellen kunnen tot bruin vet worden getransformeerd onder invloed van AMPK. AMP-activated Proteïne Kinase. Een stofje dat in actie komt als er in cellen een energietekort wordt geconstateerd. AMPK stimuleert de verbranding en zorgt voor aanmaak van meer bruin vet.

Hoe je AMPK te stimuleren?

– intermitterend vasten, begin hier eens mee in een milde vorm zoals “Eetrust” met 3 goed voedende, zoveel mogelijk onbewerkte, maaltijden per dag zonder tussendoortjes. Stop dus met de avondsnack!

– kou! Koud douchen / winterzwemmen / maar ook overdag de thermostaat een paar graadjes lager. Lees er alles over in mijn blog “vet cool”

– rode peper/groene paprika/kiwi/papaja/peterselie/groene thee.

– sporten (bij voorkeur op lege maag)

– goede vezelinname

– puur en onbewerkt eten, snelle koolhydraten vermijden.

– je bioritme respecteren (balans in ontspanning/goede nachtrust)

Balans!

Dit klinkt allemaal leuk en vrij simpel maar dat is het natuurlijk niet. Heb je hier hulp en begeleiding bij nodig? Ik sta voor je klaar, dan kijken we welke aanpassingen bij jouw levensstijl passen en hoe jij je verbranding een boost kan geven.