Info: Bewust Buiten Be-leven

Tiny heeft me enorm aan het denken gezet en elke keer als ik nu zo’n mooie eik zie, heb ik even een reminder aan mijn helpende gedachten.

Ervaring van een deelneemster
beste versie van jezelf
Doel van deze belevenis: “Ontpop de beste versie van jezelf”

Mijn programma “Bewust Buiten Be-leven” is over een langere periode ontstaan uit ervaringen uit mijn werk, opleiding maar ook zelf gevolgde coaching programma’s en door scholing over gedragsverandering. Ik kwam erachter dat theorie vertalen naar concrete acties en blijvende verandering moeilijk is. Adviezen op papier of vanachter een bureau komen vaak niet binnen en we verliezen onszelf heel snel weer in de waan van de dag en oude patronen. Ook had ik zelf de ervaring dat ik heel vaak goedbedoeld en goed advies kreeg maar dat dat niet écht binnenkwam. Ik moet het be-leven en ervaren. Zoals ik vaak zeg; je kan er 100 kwartjes ingooien maar als niemand aan de hendel trekt, win je nooit de jackpot.

jackpot
Je kan kwartjes blijven gooien maar als niemand aan de hendel trekt, win je nooit de JACKPOT

En ook die uitspraak past in mijn programma; ik praat graag in beelden/metaforen omdat ze vaak krachtiger uitdrukken wat je bedoelt en beter blijven hangen. Ik ben erg geïnteresseerd in coaching en gedragsverandering. Waarom doen we de dingen die we doen, en waarom is het zo lastig om dit te veranderen? Hier heb ik de laatste jaren veel over gelezen en scholing in gevolgd. Een ander belangrijk aspect in mijn leven is het buiten zijn. Buiten kom ik tot rust, voel ik me vrij en kan ik beter nadenken. Dit alles heb ik gecombineerd in een mooi programma.

coaching
Samen gooien we het hek van jouw belemmerende gedachten open.

Het doel van mijn sessies is jou helpen om het beste uit jezelf te halen. Ik haal daar graag mijn metafoor “de vlinder” bij dus we willen de beste versie van onszelf ontpoppen. Hoe jij dat concreet wil invullen is helemaal aan jou. Het mooie van mijn programma is dat je het niet allemaal zelf hoeft te bedenken, ik reik aan en jij doet ermee wat jij wil. Mijn overtuiging is dat verandering altijd begint bij bewustwording. Bewustwording van dat gedrag en van die gedachten die je wil veranderen. En bewustwording creëer je vanuit stilstand, even uit de waan van de dag. Uit je hoofd, uit je agenda, uit je drukke leven. Daar vind ik “mindfulness” een mooie tool voor, even heel bewust de focus verleggen zodat er ruimte ontstaat.

mindfulness
De wandeling begint met enkele mindfulness oefeningen

Als eerste gaan we aan de slag met “Positieve Groei”-kaarten. Ik leg een aantal negatieve gedachten en overtuigingen neer, jij mag kijken welke op jou van toepassing zijn. Vervolgens buigen wij deze om naar positieve en helpende gedachten, ook weer met behulp van kaarten zodat je het niet allemaal zelf hoeft te bedenken. Daarna vertalen wij deze kaarten naar acties. Deze helpende gedachten, ook wel affirmaties genoemd en acties ga je noteren zodat het beter blijft hangen. Dit nemen we mee de hei op.

positieve groei
Voorbeeld van positieve gedachten (groen) en acties (rose)

Vervolgens gaan we naar Trimunt/Jiltdijksheide. We starten met een korte mindfulness-wandeling om je even uit de waan van de dag te halen en om het bewust maken te oefenen. Daarna dalen we letterlijk af naar de heide. Ik laat je zien dat er heel veel belemmeringen tussen jou en je doel staan, als je geen focus hebt, zie je je doel ook niet. Ik laat je zien wat het doet als je in je comfortzone wil blijven, soms moet je eruit stappen en je blik verruimen. Op de heide mag jij jezelf visualiseren met je behaalde doel:

  • Je danst met Kerst in je nieuwe jurk want je zit weer lekker in je vel
  • Je voelt je vrij want je hebt een vervelende vriendschap/relatie verbroken
  • Je hebt om loonsverhoging gevraagd en dit gekregen
  • Je bent 5 kilo afgevallen
  • Je hebt meer zelfvertrouwen gekregen
  • ………
  • Je bent vooral de BESTE VERSIE VAN JEZELF geworden
Jiltdijksheide
Visualiseer hier hoe jij je doel bereikt hebt

Ik laat je onderweg zien dat het pad naar je doel niet altijd makkelijk is, soms dwaal je af of ben je de weg kwijt. We staan stil bij wie of wat er naast je pad staan om je te helpen. Ook staan we stil bij je verleden en de invloed op jouw huidige overtuigingen. Je overtuigingen zijn gedachtenpatronen en waarden die jou gevormd hebben. Voorbeelden van overtuigingen zijn; ik kan dit niet. Waarschijnlijk gebaseerd op één ervaring uit het verleden waarbij iets niet gelukt is. Mijn overtuiging was altijd dat moe en lui hetzelfde is, je moet gewoon doorzetten en als je toegeeft aan vermoeidheid of pijn ben je zwak. Die overtuiging komt uit mijn jeugd, mijn ouders waren voorbeelden van keiharde werkers die zichzelf weinig gunden. Nu weet ik dat deze overtuiging een valkuil van me is.

Deze prachtige dode boom is de metafoor
voor het verleden waar
jouw belemmerende overtuigingen gevormd zijn

Een andere belemmering is vaak de gedachte “wat zal die ANDER wel niet van me denken”, ook hier schenk ik onderweg aandacht aan. Stap voor stap komen we dichterbij ons doel. Op een gegeven moment gaan we door het hek en laten we de barrières van de belemmerende gedachten achter ons. Je mag je vrij voelen, je loopt over de groene catwalk van je eigen doelen. Als je wil en durft mag je hardop op het podium je positieve gedachten uitspreken. Dit mag je ook lekker voor jezelf houden, als je het maar even voelt. JE MAG ER ZIJN!

Podium
JE MAG ER ZIJN!

Vervolgens vervolgen we onze route en laat ik je zien wat “olifantenpaadjes” zijn. Vastgeroeste denkpatronen in onze hersenen. Ook geef ik je onderweg handvatten hoe jij je eigen olifantenpaadjes kan verleggen. De hele wandeling verloopt in ontspannen en veilige sfeer. Ik reik aan; jij doet ermee wat je wil. Je mag je gedachten delen, het hoeft niet. Ik vertel veel en ik stel heel veel vragen, je mag ze voor jezelf beantwoorden en als er ruimte is, mag je de antwoorden ook delen. Net wat jij prettig vindt. Je hóeft niks, ik zet je vooral aan het denken.

Olifantenpaadjes
De paadjes die de runderen hier gemaakt hebben zijn een voorbeeld van “olifantenpaadjes”

De route is ongeveer 3.5 km lang. Eenmaal weer bij mij thuis aangekomen, gaan we lekker ontspannen thee drinken en wil ik nog een oefening mindful chocola eten met jullie doen. Deze oefening krijg je ook mee naar huis.

Mindful
Mindful chocola eten

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen. Kom het vooral een keer BE-LEVEN! Voor prijzen, data en praktische info klik hier.