Tips voor in de lunchbox

Een cliënte vertelde me dat ze niet zo’n broodeter is, en vindt het lastig om dan een geschikte lunch mee naar kantoor te nemen. Ze is veel onderweg en heeft niet altijd een koelkast bij de hand. Ik heb haar voorgesteld om een voorbeeld aan de bouwvakkers te nemen, die hebben ALTIJD en overal een koelbox bij zich. En dat hoeft niet meteen een 30 liter-geval te zijn maar een koeltas of zo’n kekke trommel met een los koelelement is een handige optie.

En wat stop je nu ín zo’n lunchbox?

  • Volkoren bammetjes met boter en een keuze uit de volgende belegsuggesties; kaas (ga eens naar de kaasboer en probeer wat lekkere soorten uit!)/rookvlees met een gekookt eitje/humus/kipfilet/magere ham/fruitspread voor de zoetekauwen/avocado met gekookt ei/gerookte zalm/gebakken eitje/plakjes tomaat, komkommer, augurk/casselerrib/plakjes appel besmeerd met pindakaas (wat?! ja, probeer maar eens, is ook lekker met banaan)/tonijn uit blik met uienringen en appelschijfjes….. Gebruik je fantasie en vergeet niet om er een flinke pluk rucola of rauwe spinazie* tussen te doen. Heb je meteen een portie van je groente binnen.
  • Een omelet met lekker veel groente. Dit kan je prima de avond van tevoren maken
  • Als je ’s avonds pasta eet, kook dan even wat extra en maak hier een salade van met bv gerookte kipfilet/uitje/zilverui/ananas op eigen sap/beetje pesto/…..
  • Volkoren wraps; ook weer makkelijk de avond van tevoren te maken. Besmeer met roomkaas (eventueel de light versie), beleg met gerookte zalm/kipfilet/ham/….. , een flinke pluk rucola of rauwe spinazie. Oprollen en klaar is je gezonde lunch!
  • Quiche! Hier kan je allerlei variaties op maken, kijk voor inspiratie op de site van PuurGezond.
  • Rondje door de koelkast: wat blokjes kaas, die halve avocado die er nog ligt, olijven, rauwkost, wat vleeswaren, een kippepootje dat over is, tomaatje, bleekselderijstengels met een dipje, gekookt eitje
  • Maaltijdsalade; bv de toppie tonijnsalade van minikrieltjes, blikje tonijn op water, appeltje, sjalotje, handvol rucola, paar scheppen zilveruitjes, citroensap, peper en zout. Op smaak maken met het nat van de zilveruitjes. Hier zijn natuurlijk eindeloze variaties op mogelijk! Houd je niet van vis? Deze salade is ook heerlijk met gerookte kipfilet.
  • maak een Pokebowl van je lunchbox. Helemaal hip and happening en makkelijk voor te bereiden, zie ook de tips van PuurGezond voor Pokebowls

* ik adviseer graag rucola of rauwe spinazie als salade, dit omdat deze veel meer voedingsstoffen bevatten dan reguliere slasoorten!