Zin in zuivel? Koop eens kefir!

Soms hoor je wel eens dat mensen geen zuivel eten, want “melk is voor kalfjes”. Maar als melk voor kalfjes is, zijn noten dan alleen voor hamsters en eekhoorns? En bessen en zaden uitsluitend bestemd voor de vogels? Sommige stromingen zeggen dat de mens de enige soort ter aarde is die melk van een ander zoogdiersoort drinkt en dat dat tegennatuurlijk is. De mens is ook de enige soort die zijn eten gekookt of gebakken consumeert, dat is ook redelijk tegennatuurlijk. Nog maar niet te spreken over allerlei chemische bewerkingen en toevoegingen die we ook gewoon voor lief nemen.

De mens is een alles-eter

De mens is een omnivoor; een alles-eter. Er is geen specifiek eten voor de mens, die gedijd het beste op een gevarieerd en compleet voedingspatroon. En hoe fijn is het dat de natuur ons zo’n mooi product als zuivel biedt! Melk en zuivelproducten behoren in mijn ogen tot de basisvoedingsmiddelen, net als groente, fruit, aardappelen, brood, vlees en vis. Melkproducten leveren belangrijke voedingsstoffen als eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12 en relatief weinig calorieën. Daarnaast zijn ze lekker, goed betaalbaar en makkelijk als onderdeel van een gezond voedingspatroon. Een uitzondering natuurlijk voor de mensen met lactose-intolerantie.

Wat is kefir?

Zuivel past in een PuurGezond eetpatroon. Ik ben persoonlijk niet zo’n melkdrinker, ik houd meer van de zuurdere producten als yoghurt, kwark en natuurlijk mijn favoriet: kefir. Nu zul je denken, heb je haar weer met dat spul. Wat is dat nu eigenlijk en waarom ben je daar zo wild van. Kefir wordt gemaakt van melk, hier wordt een bacteriecultuur toegevoegd van gisten en micro-organismen. Deze zien eruit als bloemkoolachtige korrels en groeien ook daadwerkelijk in die vorm. Deze drank wordt 24-48 uur luchtdicht afgedekt, nu vermenigvuldigen de bacteriën zich en voeden zich met de melksuikers. Deze worden opgenomen en door de kefirkorrels omgezet in verschillende zuren. Na het verwijderen en zeven van de kefirkorrels blijft een frisse, licht zurige drank over; de kefir. De smaak is romig en vol en houdt het midden tussen karnemelk en yoghurt. Het bevat iets koolzuur en een spoortje alcohol. De “kefir mild” die je in de supermarkt koopt, is trouwens geen echte kefir zoals hier beschreven. Daarvoor moet je naar de zuivelboerderij of zelf aan de slag met korrels.

Natuurlijke pro-biotica

De micro-organismen in kefir vormen natuurlijke probiotica. Deze ondersteunen de darmflora bij de darmwerking en spijsvertering. Kefir heeft een goede uitwerking bij mensen met darmklachten en Prikkelbare Darm Syndroom. Kefir bevat ontzettend veel vitamines en mineralen, te weten Calcium, Magnesium, IJzer, Jodium, Vitamine B1/B2/B6/B8/B12/C/D/K2 en een scala aan enzymen. Mede dankzij de verbetering van de darmwerking en de spijsvertering worden deze gezonde vitamines en mineralen zeer goed opgenomen.

Kefir bevat bepaalde probiotica zoals de Lactobacillus kefiri, die alleen in kefir voorkomt. Uit studies blijkt dat dit organisme de groei van verschillende schadelijke bacteriën, waaronder salmonella, Helicobacter Pylori en E. coli kan tegengaan. Kefiran, een soort koolhydraat die in kefir zit, heeft ook antibacteriële eigenschappen. Probiotica beschermen je tegen infecties. Dit alles resulteert weer in een betere weerstand.

Kefir helpt bij het afvallen!

Behalve de bijdrage aan mijn weerstand (ik heb immuundeficiëntie) is kefir ook een goede hulp bij het afvallen en behouden van een gezond gewicht. Sowieso draagt de verbeterde darmwerking bij aan een gezond metabolisme. Een bijkomend voordeel is dat de zuren in kefir eetlustremmend werken. Ook bevat kefir veel eiwit dat voor een langdurige verzadiging zorgt. Een beker kefir (175 ml) bevat slecht 100 calorieën. Drink eens een beker kefir als 4 uurtje, je zal merken dat je geen snaaitrek krijgt. Kefir is een ideaal tussendoortje of heerlijk na het sporten!

Melktap Trimunt

Als je in Opende/Marum en omgeving woont heb je geluk, dan kan je heerlijke kefir en andere lekkere pure zuivelproducten halen bij Melktap Trimunt.